Veelgestelde vragen

Hieronder vind u onze veelgestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.

?Aanmelden/Inloggen werkt niet, wat kan ik doen?

Lukt het niet om een profiel aan te maken of om in te loggen? Neem dan contact met ons op via info@oopoeh.nl of bel naar 020-7853745. 

?Voor wie is Stichting OOPOEH opgericht?

Stichting OOPOEH is opgericht om 55 plussers aan gezelschap van een huisdier te helpen. Zo helpen we senioren aan een actiever leven en huisdieren aan een leuker leven. Veel senioren verlangen naar een huisdier maar willen/kunnen geen eigen huisdier meer aanschaffen. Voor hen biedt Stichting OOPOEH uitkomst: door ze te koppelen aan een oppasdier uit de buurt hebben zij wel de lusten maar niet de lasten.

Baasjes kunnen bij Stichting OOPOEH terecht om een oppas voor hun huisdier te vinden. Maar dit kan niet de enige motivatie zijn om als baasje lid te worden van Stichting OOPOEH: je doet ook graag een senior een plezier met het gezelschap van jouw huisdier!

?Hoe vaak past een OOPOEH op?

Dit verschilt enorm, de ene OOPOEH wil een paar keer per week oppassen maar een andere OOPOEH wil alleen incidenteel oppassen. In hun profiel geven OOPOEH’s vaak al aan wat hun wensen zijn maar let op: als zij zeggen dat zij 5 dagen per week beschikbaar zijn betekent dit niet automatisch dat zij ook 5 dagen willen oppassen. OOPOEH's passen vrijwillig op en ze passen dan ook zo vaak op als zij leuk vinden. Een goede klik met het huisdier en baasje is hierin bepalend waardoor vooraf niet te voorspellen is hoe vaak een OOPOEH uiteindelijk zal oppassen.

Als u echter op zoek bent naar een fulltime (5 dgn per week) oppas bent u bij Stichting OOPOEH waarschijnlijk niet aan het goede adres:  55 plussers schrijven zich bij Stichting OOPOEH in omdat ze geen eigen huisdier meer willen/kunnen aanschaffen. Daarom kunnen we over het algemeen wel stellen dat OOPOEH’s niet fulltime op uw huisdier willen/kunnen passen (dan zouden ze eerder zelf weer een huisdier aanschaffen). Uitzondering hierop zijn vakantieperiodes, dan passen de OOPOEH’s als zij dat willen uiteraard wel fulltime op.

?Ik heb een aanvraag voor een kennismaking ingediend, hoe lang duurt het voordat ik hier een reactie op krijg?

Zodra een aanvraag bij ons binnen komt gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag. Het ligt aan de drukte (voorafgaand aan vakantieperiodes is het bijvoorbeeld veel drukker bij ons) maar vooral aan de bereikbaarheid van de OOPOEH of het baasje in kwestie hoe snel wij weer aan u kunnen terug koppelen. Dit duurt maximaal een week maar veelal gaat dit sneller. Als de OOPOEH of baasje positief heeft gereageerd op uw aanvraag wisselen we meteen jullie contactgegevens uit zodat jullie een kennismakingsafspraak kunnen maken.

?Ik ben jonger dan 55 jaar, kan ik toch een OOPOEH worden?

In sommige gevallen maken we uitzonderingen voor mensen die jonger zijn dan 55 jaar. Hierover kan contact worden opgenomen via info@oopoeh.nl

?Wat kost het om mijn huisdier in te schrijven?

Met uw inschrijfgeld en contributie kunnen wij blijven werken aan ons doel, door nieuwe OOPOEH’s te werven en begeleiden, te bemiddelen tussen baasjes en OOPOEH’s en uitjes te organiseren voor hen. Kijk maar eens naar onze uitjes en  succesverhalen!

  • Als baasje kunt u gratis op de site kijken of er een OOPOEH in uw buurt op zoek is naar een huisdier om gezelschap te houden.
  • Vanaf het moment dat u kennis wilt maken met een OOPOEH dient u lid te worden. Baasjes betalen eenmalig inschrijfkosten van €50,- en betalen pas lidmaatschap vanaf een succesvolle kennismaking met een OOPOEH.* Vanaf dat moment rekent Stichting OOPOEH een tarief van €15,- per maand.
  • U blijft lidmaatschap betalen zolang u gebruik maakt van een OOPOEH. Voor twee huisdieren rekenen we een tarief van €25,- per maand (€15,- voor 1 huisdier, plus voor elk volgend huisdier betaalt u €10,- per maand extra.) Dit bedrag wordt middels een automatische machtiging van de opgegeven bankrekening afgeschreven.
  • Heeft u uw OOPOEH niet meer nodig? Dan kunt u uw lidmaatschap maandelijks opzeggen.

* Een kennismaking met een OOPOEH is succesvol wanneer het baasje een vervolgafspraak met diezelfde OOPOEH maakt.

?Kost het geld om OOPOEH te worden?

OOPOEH's hebben nooit kosten aan het verzorgen van een dier. Het baasje moet ervoor zorgen dat alle benodigdheden (voer, kattenbak etc.) aanwezig zijn. Uit dank voor de goede zorgen organiseert Stichting OOPOEH meerdere uitjes per jaar waar de OOPOEH's gratis aan deel kunnen nemen.

?Hoe lang duurt het voordat ik een OOPOEH (of oppashuisdier) heb gevonden?

Dit verschilt van binnen 1 dag tot een aantal weken. Wij kunnen nooit garanderen dat u een geschikte OOPOEH (of oppasdier) via Stichting OOPOEH vindt. Dit ligt namelijk aan een aantal factoren. We noemen er hieronder een paar:

  • De praktische omstandigheden moeten kloppen: zijn er OOPOEH's (of huisdieren) die in jouw buurt beschikbaar?
  • Is de OOPOEH (of het huisdier) beschikbaar op dezelfde dagen beschikbaar als waar u naar op zoek bent?
  • Belangrijk is natuurlijk of het klikt met de OOPOEH
  • Maar ook of het een geschikte match is (passen de OOPOEH en het huisdier qua behoeften bij elkaar)
  • En of het klikt tussen het baasje en het huisdier

Een tip van ons is om altijd eerst met de OOPOEH of het baasje telefonisch te overleggen of alle praktische omstandigheden kloppen. Wonen jullie niet te ver bij elkaar vandaan en zijn jullie het eens over het eventuele aantal oppasdagen? Door dit telefonisch te bespreken ondervangt u dat na een leuke kennismaking toch blijkt dat jullie andere wensen hebben.

?Wat betekent de stempel 'Gematcht', 'Tijdelijk niet beschikbaar' of 'Populair'?

Wanneer er Gematcht bij een profiel staat betekent dit dat deze OOPOEH (of dit huisdier) al gekoppeld is. U kunt dan nog steeds een kennismakingsgesprek aanvragen maar de kans dat deze OOPOEH (of dit huisdier) open staat voor nog een match is aanzienlijk kleiner.

 

Wanneer er Tijdelijk niet beschikbaar bij het profiel van een OOPOEH staat betekent dit dat de OOPOEH momenteel niet in staat is om kennis te maken of op te passen. Stichting OOPOEH onderhoudt regelmatig contact met deze OOPOEH's om te kijken hoe het met hen gaat en of ze inmiddels wel weer beschikbaar zijn.

 

Wanneer er Populair bij een profiel van een OOPOEH staat betekent dit dat de OOPOEH door meerdere baasjes tegelijkertijd in aangevraagd. De OOPOEH is dan nog niet gematcht maar maakt met meerdere baasjes kennis. U kunt deze OOPOEH dan nog steeds aanvragen voor een kennismaking maar dan bent u er wel van op de hoogte dat u niet de enige geïnteresseerde bent. 

?Kan ik een OOPOEH alleen voor mijn vakantie aanvragen?

Het doel van Stichting OOPOEH is om duurzame sociale contacten te stimuleren, daarom koppelen we een OOPOEH en huisdier het liefst aan elkaar voor een langere periode waarin zij structureel contact hebben. Zo kunnen de OOPOEH en het huisdier een band opbouwen en elkaar echt leren kennen.

 

Hoewel een enkele vakantie niet wenselijk is, is het niet onmogelijk. Zeker in het geval van katten komt dit bij ons regelmatig voor. Daarbij geldt dat als er OOPOEH's zijn die graag tijdens een vakantie op willen passen en geen behoefte hebben aan een structurele (langere) relatie met een huisdier we hier graag in tegemoet komen. Het is niet mogelijk om een OOPOEH te vinden die bij u thuis komt logeren om op te passen. 

Let wel op als u minder dan 1 keer per half jaar een OOPOEH zoekt/nodig heeft:

- als u niet op zoek bent naar een OOPOEH (en u bent ook niet gematcht aan een OOPOEH), wordt uw profiel (maximaal) 6 maanden lang op niet actief geplaatst voordat deze wordt verwijderd. Dit zodat OOPOEH's ook niet teleurgesteld raken als blijkt dat het huisdier niet meer 'beschikbaar' is als oppasdier

- binnen deze 6 maanden kunt u uw profiel kosteloos activeren door ons te bellen of te mailen

- na deze 6 maanden is uw profiel verwijderd en dient u zich weer opnieuw in te schrijven

 

?Ik ben al gematcht aan een OOPOEH, zou ik nog een tweede OOPOEH kunnen aanvragen?

We willen elke OOPOEH aan een vast huisdier koppelen zodat zij een echte band met elkaar kunnen opbouwen. En natuurlijk ook met jou als baasje. Omdat we in sommige gebieden meer OOPOEH's dan huisdieren hebben willen we ook deze OOPOEH's de kans geven om van een huisdier te genieten. Daarom zijn we vanaf maart 2014 met een pilot begonnen waarbij baasjes die al gematcht zijn aan een OOPOEH bij ons aan kunnen geven dat zij graag een tweede OOPOEH erbij zouden willen. Kosten: De totale contributie per maand voor twee OOPOEH's bedraagt €30,- (obv 1 huisdier).

Wil jij een tweede OOPOEH aanvragen? Mail ons via info@oopoeh.nl met de naam van de OOPOEH waarvoor jij interesse hebt en de dagen waarop je deze OOPOEH nodig zou hebben.

N.b. Een voorwaarde om een tweede OOPOEH aan te kunnen vragen is dat je al gematcht bent aan een OOPOEH, dat er geen financiele achterstand is en dat er nog genoeg OOPOEH's beschikbaar zijn in jouw regio.

LET OP: In Amsterdam genieten al veel OOPOEH’s van een huisdier. Op dit moment zijn er meer baasjes dan OOPOEH’s ingeschreven. Wij hanteren voorlopig het ‘slechts 1 OOPOEH per baasje beleid’. We zijn altijd op zoek naar meer OOPOEH’’s in Amsterdam.

 

?Kan ik in Amsterdam 2 OOPOEH's aanvragen?

In Amsterdam genieten al veel OOPOEH’s van een huisdier. Op dit moment zijn er meer baasjes dan OOPOEH’s ingeschreven. Wij hanteren voorlopig het ‘slechts 1 OOPOEH per baasje beleid’. We zijn altijd op zoek naar meer OOPOEH’s in Amsterdam.

?Waarom kan ik maar 1 OOPOEH per keer aanvragen?

Als baasje kunt u 1 aanvraag voor een OOPOEH per keer indienen. Zodra uw aanvraag bij ons binnen is gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag. 

 

Meerdere aanvragen tegelijkertijd indienen helpt een baasje niet sneller aan een OOPOEH: als een baasje 3 aanvragen in zou dienen zouden we daar ook drie keer zolang over doen. Netto levert dit niemand winst op en daarbij leert de ervaring dat er dan veel overlap in de aanvragen ontstaat (meerdere aanvragen voor 1 OOPOEH) en we teveel OOPOEH's aan het lijntje moeten houden omdat het baasje nog tussen verschillende OOPOEH's twijfelt.

?Worden de OOPOEH's gescreend?

Stichting OOPOEH probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de OOPOEH's wat betreft hun woonsituatie, gezondheid en ervaring met huisdieren. Dit gebeurt middels het inschrijfformulier, telefonisch contact of tijdens inschrijfmiddagen door het land. Stichting OOPOEH bepaalt niet of een OOPOEH geschikt is om op te passen op een huisdier, uiteindelijk is het aan het baasje en de OOPOEH zelf om te bepalen of er gesproken kan worden van een geschikte match. Stichting OOPOEH komt niet thuis bij de OOPOEH's dus ook dit is aan het baasje om te bepalen of de woonomgeving van de OOPOEH geschikt is voor het huisdier om eventueel in te verblijven.

?Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Stichting OOPOEH wijst je erop dat een derde die schade lijdt en/of heeft geleden door toedoen van een huisdier zowel het baasje als de OOPOEH aansprakelijk kan stellen voor de schade. Het baasje op grond van het feit dat hij bezitter is van het huisdier en de OOPOEH als houder van het huisdier. Het baasje is bijvoorbeeld aansprakelijk indien haar/zijn kat een derde krabt, haar/zijn hond een derde bijt of haar/zijn paard een derde trapt. Een OOPOEH kan bijvoorbeeld aansprakelijk worden gesteld als hij/zij het huisdier bewust opzet om een derde schade toe te brengen (hond ophitsen om een derde te bijten).

Stichting OOPOEH adviseert de baasjes en de OOPOEH’s om een korte overeenkomst op te stellen. In die overeenkomst kun je overeenkomen dat alle schade die veroorzaakt wordt door een huisdier door het baasje zal worden vergoed, mits er geen sprake is van (kwade) opzet of grove schuld aan de zijde de OOPOEH. Dan zal de veroorzaakte schade door de OOPOEH worden vergoed. Daarnaast adviseert stichting OOPOEH in ieder geval de baasjes om een WA-verzekering af te sluiten waarin tevens aansprakelijkheid voor het huisdier is opgenomen.

Zie hier een voorbeeld van een overeenkomst. Let wel: de baasjes en OOPOEH’s zijn zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de tussen hen beiden geldende overeenkomst. Er kunnen geen rechten door de baasjes en OOPOEH’s worden ontleend aan deze voorbeeld overeenkomst. Baasjes en OOPOEH’s kunnen immers het voorbeeld naar eigen inzicht wijzigen.

?Ik heb geen internet, kan ik mij dan toch inschrijven bij Stichting OOPOEH?

Senioren zonder internet kunnen zich ook telefonisch bij ons inschrijven. Dit doen zij door op werktijden te bellen naar 020-7853745.

Baasjes dienen zich wel in te schrijven via het internet.

?Mijn foto wordt niet goed weergegeven, wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat de foto in het profiel niet of niet goed wordt weergegeven. Wij kunnen dat voor u aanpassen! Staat uw foto er wel in maar ligt hij op zijn 'zij'? Mail ons op info@oopoeh.nl en wij passen het voor u aan. 

Lukt het u helemaal niet om een foto te uploaden of heeft u geen digitale foto?

Stuur dan een foto per mail naar info@oopoeh.nl of per post naar:

Stichting OOPOEH

Keizersgracht 344

1016 EZ Amsterdam

?Waarom hebben wij geen CBF-keurmerk?

De kosten verbonden aan het CBF-keurmerk zijn extreem hoog. Het kost duizenden euro's om een CBF-keurmerk te krijgen en te behouden. Wij zijn van mening dat wij dit geld beter kunnen uitgeven aan het bereiken van onze doelstellingen. 

Daarnaast hebben wij wel de ANBI status verkregen wat volgens ons voldoende zou moeten zijn om te laten zijn dat wij een betrouwbare stichting zijn. 

Wij hopen dan ook dat u ons ook zonder CBF keurmerk uw vertrouwen geeft en ons financieel wilt steunen.

?Ik heb nog geen huisdier, kan ik me wel alvast inschrijven?

Gaat u uw huisdier nog aanschaffen maar wilt u wel alvast een OOPOEH ontmoeten? Dat is helaas niet mogelijk. OOPOEH's willen bij een kennismaking vrijwel altijd het huisdier ontmoeten om te bepalen of zij hier op zouden willen en kunnen passen. Vooraf kunnen zij hier geen uitspraak over doen. Daarom kunt u zich zonder huisdier nog niet inschrijven. 

Zoals vermeld in artikel 3.12 in de algemene voorwaarden: 

Indien u (nog) niet in het bezit bent van een huisdier kunt u zich niet inschrijven bij Stichting OOPOEH. Uw profiel zal verwijderd worden en het inschrijfgeld zal (minus €5,- administratiekosten) binnen 5 werkdagen teruggestort worden. 

 

?Moet mijn hond zindelijk zijn?

Onze ervaring is dat de meeste OOPOEH's liever op een hondje passen dat zindelijk is. Het is daarom beter om te wachten met je inschrijving bij Stichting OOPOEH totdat jouw pup zindelijk is. Doe je het toch eerder, geef dan duidelijk aan in je profiel dat je nog bezig bent met zindelijkheidstraining en wanneer je verwacht dit af te ronden.

?Ik ben gematcht maar mijn OOPOEH past niet meer op. Hoe zet ik het lidmaatschap stop?

Je bent gematcht maar je OOPOEH past niet meer op of je hebt geen oppas meer nodig.

Dan kan je alleen het lidmaatschap opzeggen door na de laatste oppasdag van de OOPOEH een mail te sturen naar info@oopoeh.nl. Vermeld in de mail de reden van het stoppen van de match en of je nog op zoek gaat naar een nieuwe OOPOEH. De opzegging wordt direct verwerkt en de laatste incasso vind aan het begin van de eerstvolgende maand plaats.

?Als ik me als baasje inschrijf, weet ik dan zeker dat ik een OOPOEH vind?

Wij kunnen nooit garanderen dat u een geschikte OOPOEH (of oppasdier) via Stichting OOPOEH vindt. Dit ligt namelijk aan een aantal factoren. We noemen er hieronder een paar:

  • De praktische omstandigheden moeten kloppen: zijn er OOPOEH's (of huisdieren) die in jouw buurt beschikbaar?
  • Is de OOPOEH (of het huisdier) beschikbaar op dezelfde dagen beschikbaar als waar u naar op zoek bent?
  • Belangrijk is natuurlijk of het klikt met de OOPOEH
  • Maar ook of het een geschikte match is (passen de OOPOEH en het huisdier qua behoeften bij elkaar)
  • En of het klikt tussen het baasje en het huisdier

Ons advies is om altijd voordat u zich inschrijft op de site te zoeken of er profielen zijn die u aanspreken. 

?Kan ik een OOPOEH zoeken voor mijn twee huisdieren?

Je kunt zeker een OOPOEH aanvragen voor twee (of meer) huisdieren, in het profiel van de OOPOEH's kun je zien of ze openstaan voor meerdere huisdieren. De ervaring leert dat de meeste OOPOEH's liever op één huisdier willen passen, houd daar dus rekening mee. 

?Kan ik mijn match tijdelijk stop zetten?

Kan jouw OOPOEH een paar maanden of langer niet op je huisdier passen? Dan kunnen we je match tijdelijk stop zetten. Het is belangrijk dat jij (niet de OOPOEH) dit zelf per mail (info@oopoeh.nl) aan ons doorgeeft. Zodra er weer sprake is van een match kun je dit weer aan ons doorgeven en wordt je lidmaatschap weer geactiveerd. Ook als wij van je OOPOEH horen dat er weer wordt opgepast zal het lidmaatschap weer gaan lopen.

?Kan een OOPOEH ook bij mij thuis komen oppassen?

Het oppassen vindt in principe altijd bij OOPOEH thuis plaats. Tenzij de OOPOEH heeft aangegeven de hond graag thuis op te willen halen voor een wandeling of de kat graag thuis even gezelschap te willen houden. Het is dus niet mogelijk om een OOPOEH te vinden die bij u thuis komt logeren om op te passen.