Partners Fondsen Maatschappelijke partners Dierenwelzijns partners Comité van aanbeveling Geen categorie In 't zonnetje Nieuws OOPOEH in de media TV Print Radio Organisatie Team Vrijwilligers Bestuur Raad van Advies Succesverhalen Uitjes voor OOPOEH's Uitjes Eerdere uitjes Vacatures

Ik heb een aanvraag voor een kennismaking ingediend, hoe lang duurt het voordat ik hier een reactie op krijg?

Zodra een aanvraag bij ons binnen komt gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag. Het ligt aan de drukte (voorafgaand aan vakantieperiodes is het bijvoorbeeld veel drukker bij ons) maar vooral aan de bereikbaarheid van de OOPOEH of het baasje in kwestie hoe snel wij weer aan u kunnen terugkoppelen. Dit duurt maximaal een week maar veelal gaat dit sneller. Als de OOPOEH of baasje positief heeft gereageerd op uw aanvraag wisselen we meteen jullie contactgegevens uit zodat jullie een kennismakingsafspraak kunnen maken.

Hoe lang duurt het voordat ik een OOPOEH (of oppashond) heb gevonden?

Dit verschilt van binnen 1 dag tot een aantal weken. Wij kunnen nooit garanderen dat u een geschikte OOPOEH (of oppashond) via Stichting OOPOEH vindt. Dit ligt namelijk aan een aantal factoren. We noemen er hieronder een paar:

  • De praktische omstandigheden moeten kloppen: zijn er OOPOEH’s (of honden) die in jouw buurt beschikbaar?
  • Is de OOPOEH (of de hond) op dezelfde dagen beschikbaar als waar u naar op zoek bent?
  • Belangrijk is natuurlijk of het klikt met de OOPOEH
  • Maar ook of het een geschikte match is (passen de OOPOEH en de hond qua behoeften bij elkaar)
  • En of het klikt tussen het baasje en het huisdier

Een tip van ons is om altijd eerst met de OOPOEH of het baasje telefonisch te overleggen of alle praktische omstandigheden kloppen. Wonen jullie niet te ver bij elkaar vandaan en zijn jullie het eens over het eventuele aantal oppasdagen? Door dit telefonisch te bespreken ondervangt u dat na een leuke kennismaking toch blijkt dat jullie verschillende wensen hebben.

Wat betekent de stempel ‘Gematcht’ of ‘Tijdelijk niet beschikbaar’?

Wanneer er Gematcht bij een profiel staat betekent dit dat deze OOPOEH of deze hond al gekoppeld is. U kunt dan nog steeds een kennismakingsgesprek aanvragen maar de kans dat deze OOPOEH of deze hond open staat voor nog een match is aanzienlijk kleiner.

 

Wanneer er Tijdelijk niet beschikbaar bij het profiel van een OOPOEH staat betekent dit dat de OOPOEH momenteel niet in staat is om kennis te maken of op te passen. Stichting OOPOEH onderhoudt regelmatig contact met deze OOPOEH’s om te kijken hoe het met hen gaat en of ze inmiddels wel weer beschikbaar zijn.

 

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Stichting OOPOEH wijst je erop dat een derde die schade lijdt en/of heeft geleden door toedoen van een huisdier zowel het baasje als de OOPOEH aansprakelijk kan stellen voor de schade. Het baasje op grond van het feit dat hij bezitter is van het huisdier en de OOPOEH als houder van het huisdier. Het baasje is bijvoorbeeld aansprakelijk indien haar/zijn kat een derde krabt, haar/zijn hond een derde bijt of haar/zijn paard een derde trapt. Een OOPOEH kan bijvoorbeeld aansprakelijk worden gesteld als hij/zij het huisdier bewust opzet om een derde schade toe te brengen (hond ophitsen om een derde te bijten).

Stichting OOPOEH adviseert de baasjes en de OOPOEH’s om een korte overeenkomst op te stellen. In die overeenkomst kun je overeenkomen dat alle schade die veroorzaakt wordt door een huisdier door het baasje zal worden vergoed, mits er geen sprake is van (kwade) opzet of grove schuld aan de zijde de OOPOEH. Dan zal de veroorzaakte schade door de OOPOEH worden vergoed. Daarnaast adviseert stichting OOPOEH in ieder geval de baasjes om een WA-verzekering af te sluiten waarin tevens aansprakelijkheid voor het huisdier is opgenomen.

Zie hier een voorbeeld van een overeenkomst. Let wel: de baasjes en OOPOEH’s zijn zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de tussen hen beiden geldende overeenkomst. Er kunnen geen rechten door de baasjes en OOPOEH’s worden ontleend aan deze voorbeeld overeenkomst. Baasjes en OOPOEH’s kunnen immers het voorbeeld naar eigen inzicht wijzigen.

Ik heb geen internet, kan ik mij dan toch inschrijven bij Stichting OOPOEH?

Senioren zonder internet kunnen zich ook telefonisch bij ons inschrijven. Dit doen zij door op werktijden te bellen naar 020-7853745.

Baasjes dienen zich wel in te schrijven via het internet omdat het inschrijfgeld via iDeal voldaan moet worden.

Mijn foto wordt niet goed weergegeven, wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat de foto in het profiel niet of niet goed wordt weergegeven. Wij kunnen dat voor u aanpassen! Staat uw foto er wel in maar ligt hij op zijn 'zij'? Mail ons op info@oopoeh.nl en wij passen het voor u aan. 

Lukt het u helemaal niet om een foto te uploaden of heeft u geen digitale foto?

Stuur dan een foto per mail naar info@oopoeh.nl of per post naar:

Stichting OOPOEH

Keizersgracht 344

1016 EZ Amsterdam

Aanmelden/Inloggen werkt niet, wat kan ik doen?

Lukt het niet om een profiel aan te maken of om in te loggen? Neem dan contact met ons op via info@oopoeh.nl of bel naar 020-7853745. 

Voor wie is Stichting OOPOEH opgericht?

Stichting OOPOEH is opgericht om 55 plussers aan gezelschap van een hond te helpen. Zo helpen we ouderen aan een actiever leven en honden aan een leuker leven. Veel senioren verlangen naar een hond maar willen/kunnen geen eigen hond meer aanschaffen. Voor hen biedt Stichting OOPOEH uitkomst: door ze te koppelen aan een oppashond uit de buurt hebben zij wel de lusten maar niet de lasten.

Baasjes kunnen bij Stichting OOPOEH terecht om een oppas voor hun hond te vinden. Maar dit kan niet de enige motivatie zijn om als baasje lid te worden van Stichting OOPOEH: je doet ook graag een senior een plezier met het gezelschap van jouw huisdier!

Kan ik mijn match tijdelijk stop zetten?

Kan jouw OOPOEH een paar maanden of langer niet op je hond passen? Dan kunnen we je match tijdelijk stop zetten. Het is belangrijk dat jij (niet de OOPOEH) dit zelf per mail (info@oopoeh.nl) aan ons doorgeeft. Zodra er weer sprake is van een match kun je dit weer aan ons doorgeven en wordt je lidmaatschap weer geactiveerd. Ook als wij van je OOPOEH horen dat er weer wordt opgepast zal het lidmaatschap weer gaan lopen.