• Home
  • Over ons
  • Oppassen
  • Baasje
  • Actueel
  • Help mee
  • Contact
OOPOEH Logo
Doneren Inloggen
  • Ik wil oppassen
  • Ik zoek een oppas

Ik heb een aanvraag voor een kennismaking ingediend, hoe lang duurt het voordat ik hier een reactie op krijg?

Zodra een aanvraag bij ons binnen komt gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag. We nemen dan per mail, telefonisch en soms per whatsapp contact op met degene die u heeft aangevraagd. Dit duurt maximaal een week maar veelal gaat dit sneller. Als de oppas of het baasje positief heeft gereageerd op uw aanvraag wisselen we meteen jullie contactgegevens uit zodat jullie een kennismakingsafspraak kunnen maken.

Ik ben jonger dan 55 jaar, kan ik toch een OOPOEH worden?

In sommige gevallen maken we uitzonderingen voor mensen die jonger zijn dan 55 jaar. Hierover kan contact worden opgenomen via info@oopoeh.nl

Kan ik me met mijn gezin aanmelden als OOPOEH?

Stichting OOPOEH is opgericht om senioren (55+) te laten genieten van een oppashond als zij daar zelf niet (meer) aan willen beginnen, niet voor gezinnen met kinderen die niet genoeg tijd hebben voor een eigen hond. Of voor kinderen met een 55+ ouder die graag een hond willen uitlaten. Om bij onze doelstelling te blijven kunnen gezinnen zich daarom helaas niet bij ons aanmelden. Gelukkig zijn er voor hen tal van andere online oppasplatforms waar geen leeftijdsgrens wordt gehanteerd.

Kost het geld om op te passen?

Het kost geen geld om u aan te melden als oppas. Ook heeft u geen kosten voor de verzorging van uw oppashond. Het baasje moet ervoor zorgen dat alle benodigdheden (voer, riem, speeltjes etc.) aanwezig zijn. Uit dank voor de goede zorgen organiseert Stichting OOPOEH meerdere evenementen per jaar waar u als oppas gratis aan deel kunnen nemen.

Wat moet ik doen als ik tijdelijk niet beschikbaar ben als oppas?

U past alleen op als het ú uitkomt. Bent u dus tijdelijk niet beschikbaar vanwege vakantie, gezondheid of andere omstandigheden dan kunt u uw profiel en/of uw match pauzeren. Het is natuurlijk wel fijn als u goede afspraken maakt met het baasje van uw oppashond. Neem ook even contact op met het team van stichting OOPOEH zodat zij uw profiel en/of uw match kunnen pauzeren. Dat kan via team@oopoeh.nl of bel naar 020-7853745.

Hoe lang duurt het voordat ik een OOPOEH (of oppashond) heb gevonden?

Dat is lastig te zeggen! Het kan heel snel gaan maar de ervaring leert ook dat er vaak echt even wat tijd overheen gaat. Een mooie match is maatwerk. Niet alleen de praktische kant (oppasdagen, afstand etc) moeten passen maar het moet ook klikken tussen de OOPOEH, de hond en het baasje. Bovendien is het belangrijk om tijd te nemen voor de kennismakingsfase. Wij kunnen nooit garanderen dat u een geschikte OOPOEH (of oppashond) via Stichting OOPOEH vindt.

Een tip van ons is om altijd eerst met de OOPOEH of het baasje telefonisch te overleggen of alle praktische omstandigheden kloppen. Wonen jullie niet te ver bij elkaar vandaan en zijn jullie het eens over het eventuele aantal oppasdagen? Door dit telefonisch te bespreken ondervangt u dat na een leuke kennismaking toch blijkt dat jullie verschillende wensen hebben.

Hoe vaak past een OOPOEH op?

Dit verschilt: de ene OOPOEH wil een paar keer per week oppassen maar de andere OOPOEH wil alleen incidenteel oppassen. In hun profiel geven zij aan wat hun wensen zijn maar let op: als zij zeggen dat zij 5 dagen per week beschikbaar zijn betekent dit niet automatisch dat zij ook 5 dagen willen oppassen. OOPOEH’s passen vrijwillig op en ze passen dan ook zo vaak op als zij leuk vinden. Een goede klik met de hond en z’n baasje is hierin bepalend waardoor vooraf niet te voorspellen is hoe vaak een OOPOEH uiteindelijk zal oppassen. Veel OOPOEH’s vinden het ook prettig om het eerst rustig op te bouwen om daarna eventueel extra oppasdagen af te kunnen spreken.

Als u echter op zoek bent naar een fulltime (4 of 5 dagen per week) oppas bent u bij Stichting OOPOEH niet aan het goede adres:  55-plussers schrijven zich bij Stichting OOPOEH in omdat ze geen eigen hond meer willen/kunnen aanschaffen. Daarom kunnen we over het algemeen wel stellen dat OOPOEH’s niet fulltime op uw hond willen/kunnen passen (dan zouden ze eerder zelf weer een hond aanschaffen).

Waar vindt het oppassen plaats?

Het oppassen vindt in principe plaats bij de oppas thuis. Het baasje brengt de hond weg en haalt deze weer op. Tenzij de oppas aangeeft liever de hond thuis op te willen halen voor een wandeling. Voor oppassen bij het baasje thuis bemiddelen we niet. We willen graag dat het het voor de oppas zo makkelijk mogelijk is.

Wat kost het om mijn hond in te schrijven?

Met uw inschrijfgeld en maandelijkse contributie kunnen wij blijven werken aan ons doel, door nieuwe OOPOEH’s te werven en begeleiden, te bemiddelen tussen baasjes en OOPOEH’s en uitjes te organiseren voor hen. Kijk maar eens naar onze succesverhalen!

  • Als baasje kunt u gratis op de site kijken of er een OOPOEH in uw buurt op zoek is naar een oppashond om gezelschap te houden.
  • Vanaf het moment dat u kennis wilt maken met een OOPOEH dient u lid te worden. Baasjes betalen eenmalig inschrijfkosten van €25 en betalen pas lidmaatschap vanaf een succesvolle kennismaking met een OOPOEH.* Vanaf dat moment rekent Stichting OOPOEH een tarief van €17,50 per maand.
  • U blijft lidmaatschap betalen zolang er wordt opgepast. Voor twee honden rekenen we een tarief van €25,- per maand. Dit bedrag wordt middels een automatische machtiging van de opgegeven bankrekening afgeschreven.
  • U betaalt per match, als u twee matches heeft betaalt u dus €35 per maand.
  • Heeft u geen oppas meer nodig? Dan kunt u uw lidmaatschap maandelijks opzeggen.

* Een kennismaking met een OOPOEH is succesvol wanneer het baasje een vervolgafspraak met diezelfde OOPOEH maakt.

Wat betekent de stempel ‘Gematcht’ of ‘Tijdelijk niet beschikbaar’?

Wanneer er Gematcht bij een profiel staat betekent dit dat deze OOPOEH of deze hond al gekoppeld is. U kunt dan nog steeds een kennismakingsgesprek aanvragen maar de kans dat deze OOPOEH of deze hond open staat voor nog een match is aanzienlijk kleiner.

 

Wanneer er Tijdelijk niet beschikbaar bij het profiel van een OOPOEH staat betekent dit dat de OOPOEH momenteel niet in staat is om kennis te maken of op te passen. Stichting OOPOEH onderhoudt regelmatig contact met deze OOPOEH’s om te kijken hoe het met hen gaat en of ze inmiddels wel weer beschikbaar zijn.

 

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Stichting OOPOEH wijst erop dat de oppas (of een derde) die schade lijdt en/of heeft geleden door toedoen van de hond, het baasje aansprakelijk kan stellen voor deze schade. Dit is omdat het baasje als bezitter van de hond verantwoordelijk is. Wij adviseren baasjes daarom altijd om een aansprakelijkheidsverzekering te hebben die ook schade (veroorzaakt door de hond) dekt.
Er is echter een belangrijke uitzondering: de oppas kan zelf aansprakelijk worden gesteld als hij/zij bewust heeft gehandeld om schade te veroorzaken, bijvoorbeeld door de hond op te hitsen om een derde te bijten. In dergelijke gevallen ligt de verantwoordelijkheid bij de oppas. Door duidelijke afspraken te maken en goede verzekeringen te regelen, kunnen mogelijke problemen worden voorkomen.

Zie hier een voorbeeld van een overeenkomst. Let wel: de baasjes en OOPOEH’s zijn zelf verantwoordelijk zijn voor de inhoud van de tussen hen beiden geldende overeenkomst. Er kunnen geen rechten door de baasjes en OOPOEH’s worden ontleend aan deze voorbeeld overeenkomst. Baasjes en OOPOEH’s kunnen immers het voorbeeld naar eigen inzicht wijzigen.

Kan ik een OOPOEH voor mijn vakantie aanvragen?

Het doel van Stichting OOPOEH is om duurzame sociale contacten te stimuleren, daarom koppelen we een OOPOEH en hond aan elkaar voor een langere periode waarin zij regelmatig (wekelijks, maandelijks of iets minder vaak) contact hebben. Zo kunnen de OOPOEH en de hond een band opbouwen en elkaar echt leren kennen. We bemiddelen dus niet voor vakantie-opvang.

Wel horen we dat als er eenmaal een mooie match is en OOPOEH en oppashond goed aan elkaar gewend zijn dat er dan wordt afgesproken om in de vakantie op te passen. Zorg er dan wel voor dat er een achterwacht is voor als er onverhoopt iets voorvalt en OOPOEH niet (meer) kan oppassen.

Kan een OOPOEH ook bij mij thuis komen oppassen?

Het oppassen vindt in principe altijd bij OOPOEH thuis plaats, tenzij de OOPOEH heeft aangegeven de hond graag thuis op te willen halen voor een wandeling. Het is dus niet mogelijk om een OOPOEH te vinden die bij u thuis komt logeren om op te passen.

Ik ben al gematcht aan een OOPOEH, zou ik nog een tweede OOPOEH kunnen aanvragen?

We willen elke OOPOEH aan een vaste oppashond koppelen zodat zij een echte band met elkaar kunnen opbouwen. En natuurlijk ook met jou als baasje. Maar soms heb je toch nog extra oppas nodig, daarom kunnen baasjes die al gematcht zijn aan een OOPOEH bij ons aangeven dat zij graag een tweede match erbij zouden willen. Let op: je betaalt per match. Voor 2 matches bedragen de maandelijkse kosten dus 2 x €17,50 (o.b.v. 1 hond).

Wil jij een tweede OOPOEH aanvragen? Mail ons via info@oopoeh.nl met de naam van de OOPOEH waarvoor jij interesse hebt en de dagen waarop je deze OOPOEH nodig zou hebben.

N.b. Een voorwaarde om een tweede OOPOEH aan te kunnen vragen is dat je al gematcht bent aan een OOPOEH en dat er geen betaalachterstand is voor jouw huidige match.

Waarom kan ik maar 1 OOPOEH per keer aanvragen?

Als baasje kunt u 1 aanvraag voor een OOPOEH per keer indienen. Zodra uw aanvraag bij ons binnen is gaan we hier zo snel mogelijk mee aan de slag.

Meerdere aanvragen tegelijkertijd indienen helpt een baasje niet sneller aan een OOPOEH: als een baasje 3 aanvragen in zou dienen zouden we daar ook drie keer zolang over doen. Daarbij leert de ervaring dat er dan veel overlap in de aanvragen ontstaat (meerdere aanvragen voor 1 OOPOEH) en we teveel OOPOEH’s aan het lijntje moeten houden omdat het baasje nog tussen verschillende OOPOEH’s twijfelt.

Worden de OOPOEH’s gescreend?

Stichting OOPOEH probeert zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de OOPOEH’s wat betreft hun woonsituatie, gezondheid en ervaring met huisdieren. Dit gebeurt middels het inschrijfformulier en  telefonisch contact. Stichting OOPOEH bepaalt niet of een OOPOEH geschikt is om op te passen op een hond, uiteindelijk is het aan het baasje en de OOPOEH zelf om te bepalen of er gesproken kan worden van een geschikte match. Stichting OOPOEH komt niet thuis bij de OOPOEH’s dus ook dit is aan het baasje om te bepalen of de woonomgeving van de OOPOEH geschikt is voor de hond om eventueel in te verblijven. Een kennismaking is vrijblijvend en natuurlijk denken de matchmakers in geval van twijfel graag met je mee.

Ik heb geen internet, kan ik mij dan toch inschrijven bij Stichting OOPOEH?

Senioren zonder internet kunnen zich ook telefonisch bij ons inschrijven. Dit doen zij door op werktijden te bellen naar 020-7853745.

Baasjes dienen zich wel in te schrijven via het internet omdat het inschrijfgeld via iDeal voldaan moet worden.

Zijn er honden die worden uitgesloten van deelname?

Om de OOPOEH’s te beschermen kunnen honden die zijn opgenomen in de lijst ‘Honden met hoog risico op agressief gedrag’ zich niet inschrijven. Deze lijst vind je hier. Ook honden die in het verleden initiatief hebben genomen tot bijten (van mens en/of dier) en honden die gedragsproblemen hebben die een risico kunnen vormen voor een OOPOEH worden uitgesloten van deelname.

Mijn foto wordt niet goed weergegeven, wat kan ik doen?

Het kan voorkomen dat de foto in het profiel niet of niet goed wordt weergegeven. Wij kunnen dat voor u aanpassen! Staat uw foto er wel in maar ligt hij op zijn 'zij'? Mail ons op info@oopoeh.nl en wij passen het voor u aan. 

Lukt het u helemaal niet om een foto te uploaden of heeft u geen digitale foto?

Stuur dan een foto per mail naar info@oopoeh.nl of per post naar:

Stichting OOPOEH

Keizersgracht 344

1016 EZ Amsterdam

Aanmelden/Inloggen werkt niet, wat kan ik doen?

Lukt het niet om een profiel aan te maken of om in te loggen? Neem dan contact met ons op via info@oopoeh.nl of bel naar 020-7853745. 

Liever telefonisch contact? Bel 020-7853745

OOPOEH

  • Over ons
  • Onze ambassadeurs
  • Ons team
  • Succesverhalen
  • Vacatures

Lidmaatschappen

  • Matchproces
  • Ik wil oppassen
  • Ik zoek oppas
  • Veelgestelde vragen

Voor organisaties

  • Partners
  • Impactmeting
  • Jaarverslagen
  • Downloads
  • Doneren
  • Nalaten
  • Belastingvrij schenken

OOPOEH Sociaal

  • Instagram
  • Facebook
  • Youtube
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookies